Representaciones y autocuidado de la salud mental positiva en adolescentes , de 13 a 18 años

A partir de una perspectiva integral de salud mental, se establece una red de sentido alrededor de los diversos y complejos procesos que se interrelacionan y que generan unas condiciones o estados particulares en el individuo, organizados en cuatro dimensiones o modos existenciales de vivir intraper...

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Autores:
Bautista Vega, Mariana
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2008
Institución:
Universidad Cooperativa de Colombia
Repositorio:
Repositorio UCC
Idioma:
OAI Identifier:
oai:repository.ucc.edu.co:20.500.12494/10933
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/20.500.12494/10933
Palabra clave:
Salud Mental
Auto cuidado
Adolescentes
Grupo Focal
Representaciones
Relaciones interpersonales
Proyecto vida
Relajarse
Familia
Dimensión Intrapersonal
Relacional
Proyectiva
Calidad de vida
TG 2008 PSI 10933
Mental health
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Se concluye que, al integrar las representaciones para intentar dar un concepto de la salud mental desde las palabras de los jóvenes podemos definirla desde las siguientes capacidades: tener auto-confianza, manejar las emociones, auto motivarse para salir adelante, ser inteligente (buen coeficiente), pensar, razonar, emitir ideas y opiniones claras, generar contacto y comunicarse con los demás influencia buena o mala en la vida según el beneficio para el proyecto ser mejores personas (“salir adelante”). Donde no existan problemas mentales y se este bien de la mente en autoconocimiento, autocontrol, toma de decisiones. Y como característica abarcadora de la totalidad de la persona, al relacionarse bien consigo mismo, con los demás, tener salud física y espiritual. 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With this study is to introduce a network of meanings on the representations of mental health and mental care they have built 34 teenagers in the age range of 13 to 18 years, through technical research focus group discussion. For the analysis and interpretation of the information is applied: the codification and training of conceptual categories, the discovery and validation of associations between events, the comparison of logical constructions and postulates that emerge from the phenomena. The results were organized into categories of analysis from the line have been established: Concept of Mental Health, Dimension Intra-personal, relational dimension, Projective Dimension and Dimension Quality of life. We conclude that by integrating representations to try to give a concept of mental health from the words of young people we can define it from the following capabilities: to have self-confidence, manage emotions, self-motivated to succeed, be smart (good coefficient ), To think, reason, make clear views and ideas, create contact and communicate with other good or bad influence in life as the benefit to the project be better people ( "succeed"). Where there are no mental problems and this is good for the mind in self-knowledge, self-control, decision-making. And as characteristic inclusive of the whole person, to interact well with itself, with others, have physical and spiritual health. The family inside the most influential social determinant for adolescents and we can take it as a risk for them as it is generating a mental disorder since the same process of gestation uneven in its present age. In reviewing its practices of self-care, they conduct preventive listed characteristics such as sports or recreational activities that allow them to maintain a healthy routine of the physical and emotional, belong to social groups (Interpersonal Relationships), personal hygiene, increases self-esteem, self-image and the motivation, life project and the skills to live, possess self-knowledge, manage anxiety, tension, control of emotional arousal, set, think critically and creatively, solving problems and making decisions, with emphasis on techniques Relaxation Their styles and living habits are healthy as long as it does not lead to flaws that "pollute the mind," not to interfere with the free decision of others or on the integrity of those around, which lead their lives as they wish, to your need, its context, breathe, relax, control stress, emerging from the routine, have fun but also respond to their work1. Resumen. -- 2. Introducciòn. -- 3. Método. -- 4. Resultados. -- 5. Discusión. -- 6. Referencias. -- 7. Anexos. -- 8. Listado de tablas.Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Psicología, BogotáPsicologíaBogotáSalud MentalAuto cuidadoAdolescentesGrupo FocalRepresentacionesRelaciones interpersonalesProyecto vidaRelajarseFamiliaDimensión IntrapersonalRelacionalProyectivaCalidad de vidaTG 2008 PSI 10933Mental healthSelf careTeenagersFocus groupRepresentationsRelationshipsLife projectRelaxFamilyIntrapersonal dimensionRelationalProjectiveQuality of lifeRepresentaciones y autocuidado de la salud mental positiva en adolescentes , de 13 a 18 añosTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1finfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisAtribucióninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Alméras Diane (2002) Lecturas en torno al concepto de imaginario: apuntes teóricos sobre el aporte de la memoria a la construcción social. 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