Asumir la educación universitaria a partir de un modelo crítico basado en competencias: Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias (tomo 1)
The main objective of this book is to identify the factors that promote and facilitate the development of academic programs based on competencies, as well as those that hinder or hinder the educational process. In this sense, the research presented here provides valuable information to help universi...
- Autores:
-
Villa Saavedra, Anabela; Universidad Cooperativa de Colombia
Durán Arismendy, Elsa Lorena ; Universidad Cooperativa de Colombia
Forero Escobar, Diana ; Universidad Cooperativa de Colombia
Valencia Saldarriaga, Ana Alexandra; Universidad Cooperativa de Colombia
Muñoz Cabrera, Ana Lorena; Universidad Cooperativa de Colombia
Hidalgo Caicedo , Pedro David; Universidad Cooperativa de Colombia
Arellano Ramos, Pablo Andrés; Universidad Cooperativa de Colombia
Callejas Gómez, Wilson; Universidad Cooperativa de Colombia
- Tipo de recurso:
- Book
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Cooperativa de Colombia
- Repositorio:
- Repositorio UCC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucc.edu.co:20.500.12494/44283
- Acceso en línea:
- https://ediciones.ucc.edu.co/index.php/ucc/catalog/book/252
https://hdl.handle.net/20.500.12494/44283
- Palabra clave:
- Rights
- openAccess
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
COOPER2_54da027396056d425591284777ac299d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucc.edu.co:20.500.12494/44283 |
network_acronym_str |
COOPER2 |
network_name_str |
Repositorio UCC |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Asumir la educación universitaria a partir de un modelo crítico basado en competencias: Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias (tomo 1) |
title |
Asumir la educación universitaria a partir de un modelo crítico basado en competencias: Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias (tomo 1) |
spellingShingle |
Asumir la educación universitaria a partir de un modelo crítico basado en competencias: Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias (tomo 1) |
title_short |
Asumir la educación universitaria a partir de un modelo crítico basado en competencias: Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias (tomo 1) |
title_full |
Asumir la educación universitaria a partir de un modelo crítico basado en competencias: Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias (tomo 1) |
title_fullStr |
Asumir la educación universitaria a partir de un modelo crítico basado en competencias: Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias (tomo 1) |
title_full_unstemmed |
Asumir la educación universitaria a partir de un modelo crítico basado en competencias: Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias (tomo 1) |
title_sort |
Asumir la educación universitaria a partir de un modelo crítico basado en competencias: Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias (tomo 1) |
dc.creator.fl_str_mv |
Villa Saavedra, Anabela; Universidad Cooperativa de Colombia Durán Arismendy, Elsa Lorena ; Universidad Cooperativa de Colombia Forero Escobar, Diana ; Universidad Cooperativa de Colombia Valencia Saldarriaga, Ana Alexandra; Universidad Cooperativa de Colombia Muñoz Cabrera, Ana Lorena; Universidad Cooperativa de Colombia Hidalgo Caicedo , Pedro David; Universidad Cooperativa de Colombia Arellano Ramos, Pablo Andrés; Universidad Cooperativa de Colombia Callejas Gómez, Wilson; Universidad Cooperativa de Colombia |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Villa Saavedra, Anabela; Universidad Cooperativa de Colombia Durán Arismendy, Elsa Lorena ; Universidad Cooperativa de Colombia Forero Escobar, Diana ; Universidad Cooperativa de Colombia Valencia Saldarriaga, Ana Alexandra; Universidad Cooperativa de Colombia Muñoz Cabrera, Ana Lorena; Universidad Cooperativa de Colombia Hidalgo Caicedo , Pedro David; Universidad Cooperativa de Colombia Arellano Ramos, Pablo Andrés; Universidad Cooperativa de Colombia Callejas Gómez, Wilson; Universidad Cooperativa de Colombia |
description |
The main objective of this book is to identify the factors that promote and facilitate the development of academic programs based on competencies, as well as those that hinder or hinder the educational process. In this sense, the research presented here provides valuable information to help universities to make decisions to generate unity in academic programs so that they can achieve high-quality standards. In this way, the investigative reflection leads to investigate, mainly, the following points: the conceptualization and appropriation of the educational model and its implementation in the classroom; the coherence between pedagogy and didactic strategies; the strategies developed by the teacher for the evaluation of competences, the student's appreciation of the implementation of the educational model and its appropriation in academic activities; and the teacher's appreciation of the importance of the adoption and implementation of competences in their formative work. This first volume of the collection is carried out by three investigations: "Adopt the Critical Educational Model with a Competency Approach: understanding the curricular transformation from the perspective of general didactics", "How is teaching practice constructed in a critical training model by competencies? ” and "Educating for working life: responding to the professional skills demanded by the business sector". These works describe the components that are part of the Critical Educational Model with a Competency Approach and function as a preamble to the research that will be developed in volumes 2 and 3. Keywords: Critical model based on competences, academic program, curriculum reform, educational process, educational model, university education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-03-01T20:27:46Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-03-01T20:27:46Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
Libro |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2f33 |
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/book |
dc.type.version.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2f33 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://ediciones.ucc.edu.co/index.php/ucc/catalog/book/252 978-958-760-310-1 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/20.500.12494/44283 |
url |
https://ediciones.ucc.edu.co/index.php/ucc/catalog/book/252 https://hdl.handle.net/20.500.12494/44283 |
identifier_str_mv |
978-958-760-310-1 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
Digital (DA) |
dc.publisher.eng.fl_str_mv |
Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia |
dc.source.eng.fl_str_mv |
Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia; |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia; |
institution |
Universidad Cooperativa de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Cooperativa de Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1811564973928742912 |
spelling |
Villa Saavedra, Anabela; Universidad Cooperativa de ColombiaDurán Arismendy, Elsa Lorena ; Universidad Cooperativa de ColombiaForero Escobar, Diana ; Universidad Cooperativa de ColombiaValencia Saldarriaga, Ana Alexandra; Universidad Cooperativa de ColombiaMuñoz Cabrera, Ana Lorena; Universidad Cooperativa de ColombiaHidalgo Caicedo , Pedro David; Universidad Cooperativa de ColombiaArellano Ramos, Pablo Andrés; Universidad Cooperativa de ColombiaCallejas Gómez, Wilson; Universidad Cooperativa de Colombia2021-04-012022-03-01T20:27:46Z2022-03-01T20:27:46Zhttps://ediciones.ucc.edu.co/index.php/ucc/catalog/book/252978-958-760-310-1https://hdl.handle.net/20.500.12494/44283The main objective of this book is to identify the factors that promote and facilitate the development of academic programs based on competencies, as well as those that hinder or hinder the educational process. In this sense, the research presented here provides valuable information to help universities to make decisions to generate unity in academic programs so that they can achieve high-quality standards. In this way, the investigative reflection leads to investigate, mainly, the following points: the conceptualization and appropriation of the educational model and its implementation in the classroom; the coherence between pedagogy and didactic strategies; the strategies developed by the teacher for the evaluation of competences, the student's appreciation of the implementation of the educational model and its appropriation in academic activities; and the teacher's appreciation of the importance of the adoption and implementation of competences in their formative work. This first volume of the collection is carried out by three investigations: "Adopt the Critical Educational Model with a Competency Approach: understanding the curricular transformation from the perspective of general didactics", "How is teaching practice constructed in a critical training model by competencies? ” and "Educating for working life: responding to the professional skills demanded by the business sector". These works describe the components that are part of the Critical Educational Model with a Competency Approach and function as a preamble to the research that will be developed in volumes 2 and 3. Keywords: Critical model based on competences, academic program, curriculum reform, educational process, educational model, university education.El principal objetivo de este libro es identificar los factores que propician y facilitan el desarrollo de los programas académicos basados en competencias, así como aquellos que dificultan u obstaculizan el proceso educativo. En este sentido, las investigaciones expuestas aquí aportan información valiosa para que ayude a que las universidades puedan tomar decisiones para generar unidad en los programas académicos, de tal manera que puedan alcanzar altos estándares de calidad. De esta manera, la reflexión investigativa lleva a indagar, principalmente, los siguientes puntos: la conceptualización y apropiación del modelo educativo y su implementación en el aula; la coherencia entre pedagogía y estrategias didácticas; las estrategias desarrolladas por el profesor para la evaluación de competencias, la apreciación del estudiante sobre la implementación del modelo educativo y su apropiación en las actividades académicas; y la apreciación del profesor sobre la importancia de la adopción e implementación de las competencias en su quehacer formativo. En este primer tomo de la colección se desarrollan tres investigaciones: “Adoptar el Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias: comprensión de la transformación curricular desde la perspectiva de la didáctica genera”, “¿Cómo se construye la práctica docente en un modelo crítico de formación por competencias?” y “Educar para la vida laboral: responder a las competencias profesionales demandadas por el sector empresarial”. Estos trabajos describen los componentes que hacen parte del Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias y funcionan como un preámbulo de las investigaciones que serán desarrolladas en los tomos 2 y 3.Digital (DA)spaEdiciones Universidad Cooperativa de ColombiaEdiciones Universidad Cooperativa de ColombiaEdiciones Universidad Cooperativa de Colombia;Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia;Asumir la educación universitaria a partir de un modelo crítico basado en competencias: Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias (tomo 1)Librohttp://purl.org/coar/resource_type/c_2f33http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/bookinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Publication20.500.12494/44283oai:repository.ucc.edu.co:20.500.12494/442832024-08-10 17:43:31.029metadata.onlyhttps://repository.ucc.edu.coRepositorio Institucional Universidad Cooperativa de Colombiabdigital@metabiblioteca.com |