Teaching and learning strategies: A look from research

This book presents the research results of several studies that correspond to research projects developed in the Master’s in Education and Master in Learning Difficulties programs of the Cooperative University of Colombia. All the proposed strategies were experiences and pedagogical experiences in t...

Full description

Autores:
Ávila Saldaña, Héctor Giovanni
Ahumada, Luz Stella; Universidad Cooperativa de Colombia
Cardozo Galeano, Germán Darío; Universidad Cooperativa de Colombia
Chavarro Mancera, Lizeth Lorena; Colegio Ramón de Zubiría
Fernández Urrego, Oscar Andrés; Fundación de Educación Superior San José
Hernández Arteaga, Isabel; Universidad Cooperativa de Colombia
Luna Hernández, José Alberto; Universidad Mariana
Macías Rodríguez, Jairo Hernando
Moncayo Santacruz, Juan Eduardo; Universidad Cooperativa de Colombia
Paz Torres, Mónica Lorena; Colegio Cristo Rey
Posso Restrepo, Patricia; Universidad Cooperativa de Colombia
Santana Cruz, María del Pilar
Triana Mossos, Mónica; Universidad Cooperativa de Colombia
Vargas Montes, Adriana Marcela; Universidad Cooperativa de Colombia
Tipo de recurso:
Book
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Cooperativa de Colombia
Repositorio:
Repositorio UCC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucc.edu.co:20.500.12494/44275
Acceso en línea:
https://ediciones.ucc.edu.co/index.php/ucc/catalog/book/308
https://hdl.handle.net/20.500.12494/44275
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id COOPER2_3271797df29d57d63b702bd801554ca8
oai_identifier_str oai:repository.ucc.edu.co:20.500.12494/44275
network_acronym_str COOPER2
network_name_str Repositorio UCC
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Teaching and learning strategies: A look from research
Estrategias de enseñanza y aprendizaje: Una mirada desde la investigación
Estrategias de enseñanza y aprendizaje: Una mirada desde la investigación
title Teaching and learning strategies: A look from research
spellingShingle Teaching and learning strategies: A look from research
title_short Teaching and learning strategies: A look from research
title_full Teaching and learning strategies: A look from research
title_fullStr Teaching and learning strategies: A look from research
title_full_unstemmed Teaching and learning strategies: A look from research
title_sort Teaching and learning strategies: A look from research
dc.creator.fl_str_mv Ávila Saldaña, Héctor Giovanni
Ahumada, Luz Stella; Universidad Cooperativa de Colombia
Cardozo Galeano, Germán Darío; Universidad Cooperativa de Colombia
Chavarro Mancera, Lizeth Lorena; Colegio Ramón de Zubiría
Fernández Urrego, Oscar Andrés; Fundación de Educación Superior San José
Hernández Arteaga, Isabel; Universidad Cooperativa de Colombia
Luna Hernández, José Alberto; Universidad Mariana
Macías Rodríguez, Jairo Hernando
Moncayo Santacruz, Juan Eduardo; Universidad Cooperativa de Colombia
Paz Torres, Mónica Lorena; Colegio Cristo Rey
Posso Restrepo, Patricia; Universidad Cooperativa de Colombia
Santana Cruz, María del Pilar
Triana Mossos, Mónica; Universidad Cooperativa de Colombia
Vargas Montes, Adriana Marcela; Universidad Cooperativa de Colombia
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Ávila Saldaña, Héctor Giovanni
Ahumada, Luz Stella; Universidad Cooperativa de Colombia
Cardozo Galeano, Germán Darío; Universidad Cooperativa de Colombia
Chavarro Mancera, Lizeth Lorena; Colegio Ramón de Zubiría
Fernández Urrego, Oscar Andrés; Fundación de Educación Superior San José
Hernández Arteaga, Isabel; Universidad Cooperativa de Colombia
Luna Hernández, José Alberto; Universidad Mariana
Macías Rodríguez, Jairo Hernando
Moncayo Santacruz, Juan Eduardo; Universidad Cooperativa de Colombia
Paz Torres, Mónica Lorena; Colegio Cristo Rey
Posso Restrepo, Patricia; Universidad Cooperativa de Colombia
Santana Cruz, María del Pilar
Triana Mossos, Mónica; Universidad Cooperativa de Colombia
Vargas Montes, Adriana Marcela; Universidad Cooperativa de Colombia
description This book presents the research results of several studies that correspond to research projects developed in the Master’s in Education and Master in Learning Difficulties programs of the Cooperative University of Colombia. All the proposed strategies were experiences and pedagogical experiences in the classroom that become a frame of reference on the line under study. The first chapter develops a classroom strategy that favors open and fluid communication and emphasizes the importance of autonomy and mastery of shared goals. The second recognizes teaching as an essential area for the performance of any profession; Teachers resort to different alternatives, to optimize learning outcomes; One of them is the Integrated Learning of Contents and Foreign Languages, which is used in the teaching processes and integrates contents of a foreign language. The third chapter highlights the influence of ICT in the evolution and innovation of knowledge, which is reflected in the scientific, technological and productive progress of each country. The fourth chapter presents a perspective to rethink industrial design in the current technological context, to propose strategies for its effectiveness in the teaching process. The fifth chapter deals with a theoretical foundation on learning difficulties (AD) and disability, with the intention, first, to differentiate them and, second, to make learning difficulties visible in the educational context. The final chapter presents a pedagogical experience in the classroom, from which the educational community is motivated against the teaching-learning processes of children who have learning difficulties.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-03-01T20:27:46Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-03-01T20:27:46Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-15
dc.type.none.fl_str_mv Libro
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2f33
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/book
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2f33
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://ediciones.ucc.edu.co/index.php/ucc/catalog/book/308
978-958-760-193-0
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/20.500.12494/44275
url https://ediciones.ucc.edu.co/index.php/ucc/catalog/book/308
https://hdl.handle.net/20.500.12494/44275
identifier_str_mv 978-958-760-193-0
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv Digital (DA)
dc.publisher.eng.fl_str_mv Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia
dc.publisher.spa.fl_str_mv Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia
dc.source.eng.fl_str_mv Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia;
dc.source.spa.fl_str_mv Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia;
institution Universidad Cooperativa de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Cooperativa de Colombia
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1808788998938689536
spelling Ávila Saldaña, Héctor GiovanniAhumada, Luz Stella; Universidad Cooperativa de ColombiaCardozo Galeano, Germán Darío; Universidad Cooperativa de ColombiaChavarro Mancera, Lizeth Lorena; Colegio Ramón de ZubiríaFernández Urrego, Oscar Andrés; Fundación de Educación Superior San JoséHernández Arteaga, Isabel; Universidad Cooperativa de ColombiaLuna Hernández, José Alberto; Universidad MarianaMacías Rodríguez, Jairo HernandoMoncayo Santacruz, Juan Eduardo; Universidad Cooperativa de ColombiaPaz Torres, Mónica Lorena; Colegio Cristo ReyPosso Restrepo, Patricia; Universidad Cooperativa de ColombiaSantana Cruz, María del PilarTriana Mossos, Mónica; Universidad Cooperativa de ColombiaVargas Montes, Adriana Marcela; Universidad Cooperativa de Colombia2019-12-152022-03-01T20:27:46Z2022-03-01T20:27:46Zhttps://ediciones.ucc.edu.co/index.php/ucc/catalog/book/308978-958-760-193-0https://hdl.handle.net/20.500.12494/44275This book presents the research results of several studies that correspond to research projects developed in the Master’s in Education and Master in Learning Difficulties programs of the Cooperative University of Colombia. All the proposed strategies were experiences and pedagogical experiences in the classroom that become a frame of reference on the line under study. The first chapter develops a classroom strategy that favors open and fluid communication and emphasizes the importance of autonomy and mastery of shared goals. The second recognizes teaching as an essential area for the performance of any profession; Teachers resort to different alternatives, to optimize learning outcomes; One of them is the Integrated Learning of Contents and Foreign Languages, which is used in the teaching processes and integrates contents of a foreign language. The third chapter highlights the influence of ICT in the evolution and innovation of knowledge, which is reflected in the scientific, technological and productive progress of each country. The fourth chapter presents a perspective to rethink industrial design in the current technological context, to propose strategies for its effectiveness in the teaching process. The fifth chapter deals with a theoretical foundation on learning difficulties (AD) and disability, with the intention, first, to differentiate them and, second, to make learning difficulties visible in the educational context. The final chapter presents a pedagogical experience in the classroom, from which the educational community is motivated against the teaching-learning processes of children who have learning difficulties.Este libro presenta los resultados de investigación de varios estudios que corresponden a proyectos de investigación desarrollados en los programas de la Maestría en Educación y la Maestría en Dificultades del Aprendizaje, de la Universidad Cooperativa de Colombia. Todas las estrategias propuestas fueron vivencias y experiencias pedagógicas en el aula que se convierten en marco de referencia sobre la línea objeto de estudio. El primer capítulo desarrolla una estrategia de aula que favorece la comunicación abierta y fluida y enfatiza en la importancia de la autonomía y dominio de metas compartidas. El segundo reconoce la enseñanza como un área esencial para el desempeño de cualquier profesión; los docentes recurren a distintas alternativas, con el fin de optimizar los resultados en el aprendizaje; una de ellas es el Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras, que se utiliza en los procesos de enseñanza e integra contenidos de un idioma extranjero. El tercer capítulo resalta la influencia de las TIC en la evolución e innovación del conocimiento, lo cual se ve reflejado en el progreso científico, tecnológico y productivo de cada país. El cuarto capítulo presenta una perspectiva para repensar el diseño industrial en el contexto tecnológico actual, con el fin de proponer estrategias para su eficacia en el proceso de enseñanza. El quinto capítulo aborda una fundamentación teórica sobre las dificultades de aprendizaje (DA) y la discapacidad, con la intención, primero, de diferenciarlas y, segundo, hacer visibles en el contexto educativo las dificultades del aprendizaje. El capítulo final presenta una experiencia pedagógica en el aula, desde la cual se motiva a la comunidad educativa frente a los procesos de enseñanza aprendizaje de los niños y niñas que tienen dificultades de aprendizaje.Digital (DA)spaEdiciones Universidad Cooperativa de ColombiaEdiciones Universidad Cooperativa de ColombiaEdiciones Universidad Cooperativa de Colombia;Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia;Teaching and learning strategies: A look from researchEstrategias de enseñanza y aprendizaje: Una mirada desde la investigaciónEstrategias de enseñanza y aprendizaje: Una mirada desde la investigaciónLibrohttp://purl.org/coar/resource_type/c_2f33http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/bookinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Publication20.500.12494/44275oai:repository.ucc.edu.co:20.500.12494/442752024-08-10 17:42:21.522metadata.onlyhttps://repository.ucc.edu.coRepositorio Institucional Universidad Cooperativa de Colombiabdigital@metabiblioteca.com