Gestión estratégica de calidad en servicios de salud

En Latinoamérica la evaluación de la calidad en los servicios de salud desde la perspectiva de los usuarios ha sido limitada. En los últimos veinte años se ha analizado en encuestas nacionales y regionales en salud que incluyen la satisfacción con los servicios de salud, sobre todo en aspectos del p...

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Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Corporación Universitaria Americana
Repositorio:
Repositorio Corporación Universitaria Americana
Idioma:
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OAI Identifier:
oai:repositorio.americana.edu.co:001/313
Acceso en línea:
https://doi.org/10.21803/adgnosis.v4i4.220
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Palabra clave:
Calidad
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Servicio salud
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In the last twenty years, it has been analyzed in national and regional health surveys that include satisfaction with health services, especially in aspects of the process. An instrument has been used to measure the quality perceived by users of Colombian hospitals. Other surveys have evaluated satisfaction in services, in programs or institutions in particular. These methods do not allow other concerns of users to emerge, nor understand the meaning of quality in health care for people. This results in little adherence to treatments, use of health services or use of these. It is frequent when we talk about the Mandatory System of Quality Assurance (SOGC) in the General System of Social Security in Health in Colombia (SGSSS), to refer to it as a series of methodological elements based on standards and a set of tools that must be learned and applied, and almost recited from memory, without taking into account that these are the product of a thorough analysis and con-ceptual development.In Colombia, the applicable law tending to comply with the improvement of continuous health is con-sidered in the numeral 11 art. 189 of the Political Constitution, literal F art. 1 of Law 10/90, art. 153 numeral 5, 154 literals a and c, 170, 185 and 232 of Law 100 of 1993Ad-GnosisBarranquilla, ColombiaSello editorial CoruniamericanaCortes Bracho, Oriana2022-10-10T21:44:34Z2022-10-10T21:44:34Z2015-12-09Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb116 p.application/pdfapplication/pdfCortes Bracho, O. C. (2015). Gestio?n estrate?gica de calidad en servicios de salud. Ad-Gnosis, 4(4). https://doi.org/10.21803/adgnosis.v4i4.220https://doi.org/10.21803/adgnosis.v4i4.2202745-1364Corporación Universitaria Americana2344-7516RIA - Repositorio Institucional Américanahttps://repositorio.americana.edu.co/https://repositorio.americana.edu.co/handle/001/313https://publicaciones.americana.edu.co/index.php/adgnosis/article/view/220/238spa1134994Ad-Gnosislvarez, L.S., Salmon, J.W. & Swartzman, D. (2010). The Colombian health insurance system and its effect on access to health care. Int J Health Serv, 41, 355-70Armada, F., Muntaner, C., Chung, H., Williams-Brennan, L. & Benach, J. (2009). Barrio Adentro and the reduction of health inequalities in Venezuela: an appraisal of the first years. Int J Health Serv, 39, 161-87.Asamblea Constituyente de Bolivia. Constitución Política del Estado Plurinacional de Bolivia. Octubre, 2008. 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