Efectos de un programa de intervención sobre el desarrollo del pensamiento crítico en universitarios chilenos

Introducción: el pensamiento crítico es un proceso cognitivo orientado a la interpretación, inferencia, evaluación, análisis y reflexión de las situaciones del contexto, a través del conocimiento y la inteligencia, para llegar de forma efectiva a la posición más razonable y justificada sobre un tema...

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Autores:
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Conclusiones: las estrategias de desarrollo de pensamiento crítico promueven la construcción del conocimiento, la capacidad de adopción de una postura, la autoevaluación del propio pensamiento y el reconocimiento de puntos de vista divergentes.Introduction: critical thinking is a cognitive process oriented to the interpretation, inference, evaluation, analysis and reflection of context situations, through knowledge and intelligence, to arrive effectively at the most reasonable and justified position on an issue. Objective: to analyze the effects of an intervention program based on chain meeting, transformative triangulation and controversy about critical thinking in students of the social work career of a Chilean university. Materials and Methods: the study was framed in the quantitative paradigm, of quasi-experimental design with preprogramme and post-test with a single group. The sample was made up of 33 university students. The intervention program consisted of a total of six sessions, in which three critical thinking development strategies corresponding to chain meeting, transformative triangulation and controversy were implemented; It also included face-to-face and virtual counseling. Results: it was found that there are positive effects on the critical thinking of the participating students, after the development of the intervention program. Conclusions: Critical thinking development strategies promote the construction of knowledge, the ability to adopt a posture, the self-assessment of one’s own thinking and the recognition of divergent points of view.Pensamiento AmericanoBarranquilla, ColombiaSello editorial CoruniamericanaBetancourth Zambrano, SoniaMartínez Daza, VivianaTabares Díaz, Yuranny AlejandraCastillo Leyton, Ana2022-10-03T15:50:43Z2022-10-03T15:50:43Z2021-06-01Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111 p.application/pdfapplication/pdfBetancourth Zambrano, S., Martínez Daza, V., Tabares Díaz, Y. A., & Castillo Leyton, A. (2021). Efectos de un programa de intervención sobre el desarrollo del pensamiento crítico en universitarios chilenos. Pensamiento Americano, 14(27), 125–136. https://doi.org/10.21803/penamer.14.27.375https://doi.org/10.21803/penamer.14.27.3752745-1402Corporación Universitaria Américana2027-2448RIA - Repositorio Institucional Américanahttps://repositorio.americana.edu.co/https://repositorio.americana.edu.co/handle/001/232https://publicaciones.americana.edu.co/index.php/pensamientoamericano/article/view/375spa1362712514Pensamiento AmericanoAcosta, C. (2002). Efectos del diálogo socrático sobre el pensamiento crítico en estudiantes universitarios. Psicología Desde El Caribe, 10, 1–26.Álvarez, G. (2013). La evaluación de las habilidades del pensamiento crítico asociadas a la escritura digital. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 40, 68–83.Anganoy, A., Pantoja, C., Jurado, M., Vallejo, R. & Botina, Z. (2017). Caracterización de las habilidades del pensamiento crítico y su relación con el desempeño académico. [Tesis de maestría, Universidad Pontificia Bolivariana]. 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Congreso Iberoamericano de Educación: Metas Educativas 2021. Desarrollo Del Pensamiento Crítico a Través de La Controversia, 1–8.Betancourth, S., Insuasti, K. & Riascos, N. (2012). Pensamiento crítico a través de la discusión socrática en estudiantes universitarios. Revista Virtual Católica Del Norte, 35, 147–167.Betancourth, S., Tabares, Y., & Martínez, V. (2020). Programa de intervención en debate crítico sobre el pensamiento crítico en universitarios. Educación y Humanismo, 22(38), 1–17. https://doi.org/10.17081/EDUHUM.22.38.3577Bezanilla, J., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S. y Campo, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios Pedagógicos XLIV, 1, 89–113.Carrillo, S. (2000). Formación de herramientas científicas en el niño pequeño. Revista Latinoamericana de Psicología, 32(3), 546–548.Ennis, R., Millman, J. & Norbert, T. (1985). Cornell critical thinking tests level X & level Z: manual. 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