Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial
Introduction: Business innovation is a determining factor to achieve success in the market, it is a key element to remain competitive or disappear, this allows to improve processes in production, create new products or services. Objective: The purpose of this research was to conduct a bibliometric a...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Corporación Universitaria Americana
- Repositorio:
- Repositorio Corporación Universitaria Americana
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.americana.edu.co:001/589
- Acceso en línea:
- https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.614
https://repositorio.americana.edu.co/
https://repositorio.americana.edu.co/handle/001/589
- Palabra clave:
- innovación
emprendimiento
investigación y desarrollo
negocios
Bibliometría
innovation
entrepreneurship
research and development
business
- Rights
- openAccess
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
Americana2_a96e0f85d5f0f037cb33c454780f68e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.americana.edu.co:001/589 |
network_acronym_str |
Americana2 |
network_name_str |
Repositorio Corporación Universitaria Americana |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial Bibliometric analysis of research on business innovation |
title |
Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial |
spellingShingle |
Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial innovación emprendimiento investigación y desarrollo negocios Bibliometría innovation entrepreneurship research and development business |
title_short |
Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial |
title_full |
Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial |
title_fullStr |
Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial |
title_full_unstemmed |
Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial |
title_sort |
Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Sello editorial Coruniamericana |
dc.subject.none.fl_str_mv |
innovación emprendimiento investigación y desarrollo negocios Bibliometría innovation entrepreneurship research and development business |
topic |
innovación emprendimiento investigación y desarrollo negocios Bibliometría innovation entrepreneurship research and development business |
description |
Introduction: Business innovation is a determining factor to achieve success in the market, it is a key element to remain competitive or disappear, this allows to improve processes in production, create new products or services. Objective: The purpose of this research was to conduct a bibliometric analysis of the scientific production related to business innovation. Methodology: This study was descriptive in scope and used the bibliometric technique to analyze the scientific production related to business innovation in the Scopus database. Boolean operators and a search equation were applied to improve the precision of the results obtained. Results: It is evidenced that, the subject of study in the course of time presents a moderate growth trend between the years 2019-2020, being the United Kingdom the country with the highest scientific production, the most cited and relevant article is the authorship; Noordhoff C.S., Kyriakopoulos K., Moorman C., Pauwels P. and Dellaert B.G.C, likewise the most prolific journal according to Bradford's analysis is the Journal Of Technology Management And Innovation. Conclusion: It is concluded that business innovation is a topic of great relevance in management disciplines for both academia and organizations since it is a crucial element for business success in an increasingly competitive environment. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-02T21:38:00Z 2023-08-02T21:38:00Z 2023-07-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
Artículo de revista http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 Text info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
Acosta-Tzin , J. V., Raudales-Garcia , E. V., & Aguilar-Hernández, P. A. (2023). Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial . Ad-Gnosis, 12(12), 1–14. https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.614 https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.614 2745-1364 Corporación Universitaria Américana 2344-7516 RIA - Repositorio Institucional Américana https://repositorio.americana.edu.co/ https://repositorio.americana.edu.co/handle/001/589 |
identifier_str_mv |
Acosta-Tzin , J. V., Raudales-Garcia , E. V., & Aguilar-Hernández, P. A. (2023). Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial . Ad-Gnosis, 12(12), 1–14. https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.614 2745-1364 Corporación Universitaria Américana 2344-7516 RIA - Repositorio Institucional Américana |
url |
https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.614 https://repositorio.americana.edu.co/ https://repositorio.americana.edu.co/handle/001/589 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
14 12 1 12 Ad-Gnosis Apanasovich, N., Alcalde Heras, H., & Parrilli, M. D. (2016). The impact of business innovation modes on SME innovation performance in post-Soviet transition economies: The case of Belarus. Technovation, 57-58, 30-40. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2016.05.001 Arzola, M., & Mejías, A. (2007). Modelo conceptual para gestionar la innovación en las empresas del sector servicios. Revista venezolana de Gerencia, 12(37), 66-79. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-99842007000100005 Canizales Muñoz, L. D. (2020). Elementos clave de la innovación empresarial. Una revisión desde las tendencias contemporáneas. INNOVA, 6(1), 50-69. https://doi.org/https://doi.org/10.54198/innova06.03 Castro, J. A. V., Coria, E. C., & Martínez, E. E. V. (2018). Cooperación empresarial para el fomento de la innovación en la pyme turística. Revista de Ciencias Sociales, 24(3), 9-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7025044 Cenizales Muñoz, L. D. (2020). Elementos clave de la innovación empresarial. Una revisión desde las tendencias contemporáneas. REVISTA INNOVA ITFIP, 6(1), 50-69. https://doi.org/10.54198/innova06.03 Cuevas-Vargas, H., Parga-Montoya, N., & Estrada, S. (2020). Incidencia de la innovación en marketing en el rendimiento empresarial: una aplicación basada en modelamiento con ecuaciones estructurales. 36(154), 66-79. https://doi.org/https://doi.org/10.18046/j.estger.2020.154.3475 Florek-Paszkowska, A., Ujwary-Gil, A., & Godlewska-Dzioboń, B. (2021). Business innovation and critical success factors in the era of digital transformation and turbulent times. Journal of Entrepreneurship, Management, and Innovation, 17(4), 7–28. https://doi.org/10.7341/20211741 Gallardo Vázquez, D. G., & Sánchez-Hernández, M. I. S. (2013). Análisis de la incidencia de la responsabilidad social empresarial en el éxito competitivo de las microempresas y el papel de la innovación. UCJC Business and Society Review (formerly known as Universia Business Review), 38, 14-31. https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/878 Garza, A., López, V., & Vasquez, Z. (2010). Tipología de la cooperación interempresarial: Caso de la industria metalmecánica de Coahuila. Revista Internacional Administración & Finanzas (RIAF), 3(3), 91-104. https://www.researchgate.net/profile/Blanca-Garcia-Rivera/publication/256010182_El_Financiamiento_Como_Factor_de_Competitividad_para_el_Productor_de_Trigo_del_Valle_de_Mexicali_Baja_California_Mexico_in_Spanish/links/54108a410cf2f2b29a410f85/El-Financiamiento-Como-Factor-de-Competitividad-para-el-Productor-de-Trigo-del-Valle-de-Mexicali-Baja-California-Mexico-in-Spanish.pdf#page=93 Garzón, M. A., & Ibarra, A. (2013). Innovación empresarial, difusión, definiciones y tipología una revision de la literatura. Dimens. empres, 11(1), 45-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4714355 Gómez-Zuluaga, M. E. (2019). Emprendimiento de base tecnológica: Un reto a cumplir. TEC, 13(2), 33-44. https://doi.org/https://doi.org/10.18845/te.v13i2.4493 González Bañales, D. L. (2008). La influencia del capital relacional, innovación tecnológica y orientación al mercado. Pensamiento y Gestion, 25(1), 113-138. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-62762008000200007&script=sci_abstract&tlng=en Guzmán, G. M., Castro, S. Y. P., & Carrillo, A. A. (2020). Responsabilidad social empresarial, Eco-innovación y Rendimiento sustentable en la industria automotriz de México. Revista Venezolana de Gerencia, 25(89), 189-212. https://www.redalyc.org/journal/290/29062641014/29062641014.pdf Hernández Sampieri, R., & Fernández Collado, C. (2014). Metodología de la investigación (P. Baptista Lucio, Ed.; Sexta edición). McGraw-Hill Education. Hidalgo, A., Idoipe, V., & Torres, M. (2008). LOS FACTORES CLAVE DE LA INNOVACIÓN TECNOLÓGICA: CLAVES DE LA COMPETITIVIDAD EMPRESARIAL. Revistadyo, 36(1), 5-22. https://doi.org/https://doi.org/10.37610/dyo.v0i36.67 Quintana, J. (2005). La innovación en las empresas familiares. CLM. Economía, 7, 103-130. Link, A. N., & Scott, J. T. (2012). Employment growth from the Small Business Innovation Research program. Small Business Economics, 39(2), 265–287. https://doi.org/10.1007/s11187-010-9303-6 Madrid, H., & Vega, A. (2022). Comportamiento del Sector Agroexportadorde Honduras, Normas y Programas para financiar sus actividadesperiodo 2015-2020. Ciencia y Desarrollo, 25(1), 37. https://doi.org/10.21503/cyd.v25i1.2357 Martínez Garcés, J., & Padilla Delgado, L. (2020). Organizational innovation and business competitiveness: Aesthetic health tourism centers in Cali-Colombia. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 120-132. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7500747 Noordhoff, C. S., Kyriakopoulos, K., Moorman, C., Pauwels, P., & Dellaert, B. G. C. (2011). The Bright Side and Dark Side of Embedded Ties in Business-to-Business Innovation. Journal of Marketing, 75(5), 34–52. https://doi.org/10.1509/jmkg.75.5.34 Orfila-Sintes, F., & Mattsson, J. (2003). Determinantes de los tipos de innovación tecnológica en la actividad hotelera. XII Simposio Internacional de Turismo y Ocio. Anais. https://www.researchgate.net/profile/Francina-Orfila-Sintes/publication/239929560_DETERMINANTES_DE_LOS_TIPOS_DE_INNOVACION_TECNOLOGICA_EN_LA_ACTIVIDAD_HOTELERA/links/00463536e56ee3ec8a000000/DETERMINANTES-DE-LOS-TIPOS-DE-INNOVACION-TECNOLOGICA-EN-LA-ACTIVIDAD-HOTELERA.pdf Orduña-Malea, E., & Costas, R. (2021). Link-based approach to study scientific software usage: The case of VOSviewer. Scientometrics, 126(9), 8153–8186. https://doi.org/10.1007/s11192-021-04082-y Palacio-Fierro, A., Arévalo-Chávez, P., & Guadalupe-Lanas, J. (2017). Tipología de la Innovación Empresarial según Manual de Oslo. CienciAmérica, 6(1), 97-102. https://cienciamerica.edu.ec/index.php/uti/article/view/76 Parga-Dans, E., Martin-Rios, C., & Criado-Boado, F. (2013). Organizational and management innovation as a driving force of business renewal. Journal of Technology Management & Innovation, 8(2), 132-143. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242013000200011 Parrilli, M. D., Balavac, M., & Radicic, D. (2020). Business innovation modes and their impact on innovation outputs: Regional variations and the nature of innovation across EU regions. Research Policy, 49(8), 104047. https://doi.org/10.1016/j.respol.2020.104047 Perdomo-Ortiz, J., González-Benito, J., & Galende, J. (2009). The intervening effect of business innovation capability on the relationship between Total Quality Management and technological innovation. International Journal of Production Research, 47(18), 5087–5107. https://doi.org/10.1080/00207540802070934 Perianes-Rodriguez, A., Waltman, L., & Van Eck, N. J. (2016). Constructing bibliometric networks: A comparison between full and fractional counting. Journal of informetrics, 10(4), 1178–1195. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1751157716302036 Pérez Cruz, O. A. (2019). Innovación y transferencia de tecnología en México. Un análisis empírico de datos panel. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.503 Pérez, C. M. (2019). Innovación empresarial al servicio de la micro y pequeña empresa nortesantandereana: Por la competitividad regional. ECONÓMICAS CUC, 40(1), 91-104. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.1.2019.0610.17981/econcuc.40.1.2019.06 Price, D. de S. (1976). A general theory of bibliometric and other cumulative advantage processes. Journal of the American society for Information science, 27(5), 292–306. https://asistdl.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/asi.4630270505 Rondi, E., De Massis, A., & Kotlar, J. (2019). Unlocking innovation potential: A typology of family business innovation postures and the critical role of the family system. Journal of Family Business Strategy, 10(4), 100236. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2017.12.001 Ruiz Font, L., Gordo Monzó, M. L., Fernández Diego, M., Boza, A., Cuenca, L., Alarcón Valero, F., & Alemany Díaz, M. del M. (2015). Implementación de actividades de aprendizaje y evaluación para el desarrollo de competencias genéricas: Un caso práctico de aplicación de técnicas de Pensamiento de Diseño, y evaluación mediante rúbricas, de las competencias de Creatividad, Innovación y Emprendimiento. In-Red 2015-CONGRESO NACIONAL DE INNOVACIÓN EDUCATIVA Y DE DOCENCIA EN RED. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/63167/Ruiz%20et%20al%20INRED2015.pdf?sequence=2 Sulistyo, H., & Ayuni, S. (2019). Competitive advantages of SMEs: The roles of innovation capability, entrepreneurial orientation, and social capital. Contaduría y Administración, 65(1), 156. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2020.1983 Urbizagastegui, R. (1999). La ley de Lotka y la literatura de bibliometría. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 13(27). https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.1999.27.3913 Veronica, S., Alexeis, G.-P., Valentina, C., & Elisa, G. (2020). Do stakeholder capabilities promote sustainable business innovation in small and medium-sized enterprises? Evidence from Italy. Journal of Business Research, 119, 131-141. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.06.025 Xiao, L., & North, D. (2018). The role of Technological Business Incubators in supporting business innovation in China: a case of regional adaptability? Entrepreneurship & Regional Development, 30(1–2), 29–57. https://doi.org/10.1080/08985626.2017.1364789 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
14 p. application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Ad-Gnosis Barranquilla, Colombia |
publisher.none.fl_str_mv |
Ad-Gnosis Barranquilla, Colombia |
dc.source.none.fl_str_mv |
https://publicaciones.americana.edu.co/index.php/adgnosis/article/view/614 |
institution |
Corporación Universitaria Americana |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1811560138662739968 |
spelling |
Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarialBibliometric analysis of research on business innovationinnovaciónemprendimientoinvestigación y desarrollonegociosBibliometríainnovationentrepreneurshipresearch and developmentbusinessIntroduction: Business innovation is a determining factor to achieve success in the market, it is a key element to remain competitive or disappear, this allows to improve processes in production, create new products or services. Objective: The purpose of this research was to conduct a bibliometric analysis of the scientific production related to business innovation. Methodology: This study was descriptive in scope and used the bibliometric technique to analyze the scientific production related to business innovation in the Scopus database. Boolean operators and a search equation were applied to improve the precision of the results obtained. Results: It is evidenced that, the subject of study in the course of time presents a moderate growth trend between the years 2019-2020, being the United Kingdom the country with the highest scientific production, the most cited and relevant article is the authorship; Noordhoff C.S., Kyriakopoulos K., Moorman C., Pauwels P. and Dellaert B.G.C, likewise the most prolific journal according to Bradford's analysis is the Journal Of Technology Management And Innovation. Conclusion: It is concluded that business innovation is a topic of great relevance in management disciplines for both academia and organizations since it is a crucial element for business success in an increasingly competitive environment.Introducción: La innovación empresarial es un factor determinante para alcanzar el éxito en el mercado, es un elemento clave para mantenerse competitivo o desaparecer, esta permite mejorar los procesos en la producción, crear nuevos productos o servicios. Objetivo: El propósito de esta investigación fue llevar a cabo un análisis bibliométrico de la producción científica relacionada con la innovación empresarial. Metodología: Este estudio tuvo un alcance descriptivo y utilizó la técnica de la bibliometría para analizar la producción científica relacionada con la innovación empresarial en la base de datos de Scopus. Se aplicaron operadores booleanos y una ecuación de búsqueda con el objetivo de mejorar la precisión de los resultados obtenidos. Resultados: Se evidencia que, el tema de estudio en el transcurso del tiempo presenta una tendencia moderada de crecimiento entre los años 2019-2020, siendo el Reino Unido el país con mayor producción científica, el articulo más citado y relevante es la autoría; Noordhoff C.S., Kyriakopoulos K., Moorman C., Pauwels P. y Dellaert B.G.C, asimismo la revista más prolífera según el análisis de Bradford es la Journal Of Technology Management And Innovation. Conclusión: Se concluye que la innovación empresarial es un tema de gran relevancia en las disciplinas administrativas tanto para la academia como para las organizaciones, ya que se trata de un elemento crucial para el éxito empresarial en un entorno cada vez más competitivo.Ad-GnosisBarranquilla, ColombiaSello editorial CoruniamericanaAcosta-Tzin, Jose ValdoRaudales-Garcia, Eli VicenteAguilar-Hernández, Pablo Alcides2023-08-02T21:38:00Z2023-08-02T21:38:00Z2023-07-25Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb114 p.application/pdfapplication/pdfAcosta-Tzin , J. V., Raudales-Garcia , E. V., & Aguilar-Hernández, P. A. (2023). Análisis bibliométrico de la investigación sobre innovación empresarial . Ad-Gnosis, 12(12), 1–14. https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.614https://doi.org/10.21803/adgnosis.12.12.6142745-1364Corporación Universitaria Américana2344-7516RIA - Repositorio Institucional Américanahttps://repositorio.americana.edu.co/https://repositorio.americana.edu.co/handle/001/589https://publicaciones.americana.edu.co/index.php/adgnosis/article/view/614spa1412112Ad-GnosisApanasovich, N., Alcalde Heras, H., & Parrilli, M. D. (2016). The impact of business innovation modes on SME innovation performance in post-Soviet transition economies: The case of Belarus. Technovation, 57-58, 30-40. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2016.05.001Arzola, M., & Mejías, A. (2007). Modelo conceptual para gestionar la innovación en las empresas del sector servicios. Revista venezolana de Gerencia, 12(37), 66-79. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-99842007000100005Canizales Muñoz, L. D. (2020). Elementos clave de la innovación empresarial. Una revisión desde las tendencias contemporáneas. INNOVA, 6(1), 50-69. https://doi.org/https://doi.org/10.54198/innova06.03Castro, J. A. V., Coria, E. C., & Martínez, E. E. V. (2018). Cooperación empresarial para el fomento de la innovación en la pyme turística. Revista de Ciencias Sociales, 24(3), 9-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7025044Cenizales Muñoz, L. D. (2020). Elementos clave de la innovación empresarial. Una revisión desde las tendencias contemporáneas. REVISTA INNOVA ITFIP, 6(1), 50-69. https://doi.org/10.54198/innova06.03Cuevas-Vargas, H., Parga-Montoya, N., & Estrada, S. (2020). Incidencia de la innovación en marketing en el rendimiento empresarial: una aplicación basada en modelamiento con ecuaciones estructurales. 36(154), 66-79. https://doi.org/https://doi.org/10.18046/j.estger.2020.154.3475Florek-Paszkowska, A., Ujwary-Gil, A., & Godlewska-Dzioboń, B. (2021). Business innovation and critical success factors in the era of digital transformation and turbulent times. Journal of Entrepreneurship, Management, and Innovation, 17(4), 7–28. https://doi.org/10.7341/20211741Gallardo Vázquez, D. G., & Sánchez-Hernández, M. I. S. (2013). Análisis de la incidencia de la responsabilidad social empresarial en el éxito competitivo de las microempresas y el papel de la innovación. UCJC Business and Society Review (formerly known as Universia Business Review), 38, 14-31. https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/878Garza, A., López, V., & Vasquez, Z. (2010). Tipología de la cooperación interempresarial: Caso de la industria metalmecánica de Coahuila. Revista Internacional Administración & Finanzas (RIAF), 3(3), 91-104. https://www.researchgate.net/profile/Blanca-Garcia-Rivera/publication/256010182_El_Financiamiento_Como_Factor_de_Competitividad_para_el_Productor_de_Trigo_del_Valle_de_Mexicali_Baja_California_Mexico_in_Spanish/links/54108a410cf2f2b29a410f85/El-Financiamiento-Como-Factor-de-Competitividad-para-el-Productor-de-Trigo-del-Valle-de-Mexicali-Baja-California-Mexico-in-Spanish.pdf#page=93Garzón, M. A., & Ibarra, A. (2013). Innovación empresarial, difusión, definiciones y tipología una revision de la literatura. Dimens. empres, 11(1), 45-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4714355Gómez-Zuluaga, M. E. (2019). Emprendimiento de base tecnológica: Un reto a cumplir. TEC, 13(2), 33-44. https://doi.org/https://doi.org/10.18845/te.v13i2.4493González Bañales, D. L. (2008). La influencia del capital relacional, innovación tecnológica y orientación al mercado. Pensamiento y Gestion, 25(1), 113-138. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-62762008000200007&script=sci_abstract&tlng=enGuzmán, G. M., Castro, S. Y. P., & Carrillo, A. A. (2020). Responsabilidad social empresarial, Eco-innovación y Rendimiento sustentable en la industria automotriz de México. Revista Venezolana de Gerencia, 25(89), 189-212. https://www.redalyc.org/journal/290/29062641014/29062641014.pdfHernández Sampieri, R., & Fernández Collado, C. (2014). Metodología de la investigación (P. Baptista Lucio, Ed.; Sexta edición). McGraw-Hill Education.Hidalgo, A., Idoipe, V., & Torres, M. (2008). LOS FACTORES CLAVE DE LA INNOVACIÓN TECNOLÓGICA: CLAVES DE LA COMPETITIVIDAD EMPRESARIAL. Revistadyo, 36(1), 5-22. https://doi.org/https://doi.org/10.37610/dyo.v0i36.67Quintana, J. (2005). La innovación en las empresas familiares. CLM. Economía, 7, 103-130.Link, A. N., & Scott, J. T. (2012). Employment growth from the Small Business Innovation Research program. Small Business Economics, 39(2), 265–287. https://doi.org/10.1007/s11187-010-9303-6Madrid, H., & Vega, A. (2022). Comportamiento del Sector Agroexportadorde Honduras, Normas y Programas para financiar sus actividadesperiodo 2015-2020. Ciencia y Desarrollo, 25(1), 37. https://doi.org/10.21503/cyd.v25i1.2357Martínez Garcés, J., & Padilla Delgado, L. (2020). Organizational innovation and business competitiveness: Aesthetic health tourism centers in Cali-Colombia. Revista de Ciencias Sociales, 26(2), 120-132. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7500747Noordhoff, C. S., Kyriakopoulos, K., Moorman, C., Pauwels, P., & Dellaert, B. G. C. (2011). The Bright Side and Dark Side of Embedded Ties in Business-to-Business Innovation. Journal of Marketing, 75(5), 34–52. https://doi.org/10.1509/jmkg.75.5.34Orfila-Sintes, F., & Mattsson, J. (2003). Determinantes de los tipos de innovación tecnológica en la actividad hotelera. XII Simposio Internacional de Turismo y Ocio. Anais. https://www.researchgate.net/profile/Francina-Orfila-Sintes/publication/239929560_DETERMINANTES_DE_LOS_TIPOS_DE_INNOVACION_TECNOLOGICA_EN_LA_ACTIVIDAD_HOTELERA/links/00463536e56ee3ec8a000000/DETERMINANTES-DE-LOS-TIPOS-DE-INNOVACION-TECNOLOGICA-EN-LA-ACTIVIDAD-HOTELERA.pdfOrduña-Malea, E., & Costas, R. (2021). Link-based approach to study scientific software usage: The case of VOSviewer. Scientometrics, 126(9), 8153–8186. https://doi.org/10.1007/s11192-021-04082-yPalacio-Fierro, A., Arévalo-Chávez, P., & Guadalupe-Lanas, J. (2017). Tipología de la Innovación Empresarial según Manual de Oslo. CienciAmérica, 6(1), 97-102. https://cienciamerica.edu.ec/index.php/uti/article/view/76Parga-Dans, E., Martin-Rios, C., & Criado-Boado, F. (2013). Organizational and management innovation as a driving force of business renewal. Journal of Technology Management & Innovation, 8(2), 132-143. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242013000200011Parrilli, M. D., Balavac, M., & Radicic, D. (2020). Business innovation modes and their impact on innovation outputs: Regional variations and the nature of innovation across EU regions. Research Policy, 49(8), 104047. https://doi.org/10.1016/j.respol.2020.104047Perdomo-Ortiz, J., González-Benito, J., & Galende, J. (2009). The intervening effect of business innovation capability on the relationship between Total Quality Management and technological innovation. International Journal of Production Research, 47(18), 5087–5107. https://doi.org/10.1080/00207540802070934Perianes-Rodriguez, A., Waltman, L., & Van Eck, N. J. (2016). Constructing bibliometric networks: A comparison between full and fractional counting. Journal of informetrics, 10(4), 1178–1195. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1751157716302036Pérez Cruz, O. A. (2019). Innovación y transferencia de tecnología en México. Un análisis empírico de datos panel. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.503Pérez, C. M. (2019). Innovación empresarial al servicio de la micro y pequeña empresa nortesantandereana: Por la competitividad regional. ECONÓMICAS CUC, 40(1), 91-104. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.1.2019.0610.17981/econcuc.40.1.2019.06Price, D. de S. (1976). A general theory of bibliometric and other cumulative advantage processes. Journal of the American society for Information science, 27(5), 292–306. https://asistdl.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/asi.4630270505Rondi, E., De Massis, A., & Kotlar, J. (2019). Unlocking innovation potential: A typology of family business innovation postures and the critical role of the family system. Journal of Family Business Strategy, 10(4), 100236. https://doi.org/10.1016/j.jfbs.2017.12.001Ruiz Font, L., Gordo Monzó, M. L., Fernández Diego, M., Boza, A., Cuenca, L., Alarcón Valero, F., & Alemany Díaz, M. del M. (2015). Implementación de actividades de aprendizaje y evaluación para el desarrollo de competencias genéricas: Un caso práctico de aplicación de técnicas de Pensamiento de Diseño, y evaluación mediante rúbricas, de las competencias de Creatividad, Innovación y Emprendimiento. In-Red 2015-CONGRESO NACIONAL DE INNOVACIÓN EDUCATIVA Y DE DOCENCIA EN RED. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/63167/Ruiz%20et%20al%20INRED2015.pdf?sequence=2Sulistyo, H., & Ayuni, S. (2019). Competitive advantages of SMEs: The roles of innovation capability, entrepreneurial orientation, and social capital. Contaduría y Administración, 65(1), 156. https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2020.1983Urbizagastegui, R. (1999). La ley de Lotka y la literatura de bibliometría. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 13(27). https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.1999.27.3913Veronica, S., Alexeis, G.-P., Valentina, C., & Elisa, G. (2020). Do stakeholder capabilities promote sustainable business innovation in small and medium-sized enterprises? Evidence from Italy. Journal of Business Research, 119, 131-141. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.06.025Xiao, L., & North, D. (2018). The role of Technological Business Incubators in supporting business innovation in China: a case of regional adaptability? Entrepreneurship & Regional Development, 30(1–2), 29–57. https://doi.org/10.1080/08985626.2017.1364789Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/oai:repositorio.americana.edu.co:001/5892023-08-08T14:11:19Z |